SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE
Zapraszamy na spotkanie z muzyką współczesną w najlepszym wydaniu. Tegoroczny cykl koncertów Spółdzielnia Muzyczna: Interakcje to cztery koncerty: 27 kwietnia, 18 czerwca, 22 października i 7 grudnia, które odbędą się w Krakowie pod patronatem m.in. JAZZKULTURY.
27 kwietnia w Teatrze KTO zastanawialiśmy się nad tym czym jest dźwięk. Dźwięk. Pozornie proste z fizycznego punktu widzenia zjawisko jest dla nas nośnikiem informacji, emocji i przeżyć. Kompozytorzy XX i XXI wieku prowadzili i wciąż prowadzą w tym zakresie badania i eksperymenty, próbują ustalać, zacierać i wyznaczać granice między tym co jest dźwiękiem samym w sobie, a co staje się już muzyką. Z utworami Kyrylova, Luciera i Riley’a granice te badaliśmy, poznawaliśmy i przekraczaliśmy.
W programie koncertu 18 czerwca, organizowanego w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka znajdą się “Hyperoxic” Malin Bång, “Black Horizon” Marco Cicilianiego oraz “Ró” Anny Thorwaldsdottir. Wszyscy urodzeni w latach 70-tych, działający stale lub okresowo w regionie skandynawskim, ale muzycznie eksplorujący różnorakie obszary m.in. świat obiektów, elektroniki czy multimediów.
22 października w Muzeum Narodowym w Krakowie wkomponujemy się w przestrzeń wystawową Galerii Sztuki Polskiej XX i XXI w. z “Naturale” na altówkę i perkusję Luciano Berio, “Castillo Interior” na skrzypce i wiolonczelę Pēterisa Vasksa oraz zamówionym dla nas na Międzynarodowe Letnie Kursy Muzyki Nowej w Darmstadcie utworem Artura Zagajewskiego “[…]!“. Zatem klasyka muzyki współczesnej oraz zwrot ku tradycji, brzmieniom oswojonym i intymnym, zestawione (może zderzone) z czymś nowym i jeszcze nawet nam nieznanym.
Cykl zamykamy 7 grudnia w Teatrze KTO utworami polskich kompozytorek młodej generacji. “Wallflower” Moniki Szpyrki oraz “Polka is a Czech dance” Niny Fukuoki zostaną również zaprezentowane po raz pierwszy latem w Darmstadt. W programie znajdzie się także “Hagalaz” działającej w Australii Dobromiły Jaskot.
Koncerty INTERAKCJI zawsze ubogacamy rozmową z gośćmi. Wśród zaproszonych m.in. Ewa Szczecińska, Artur Zagajewski i Paweł Romańczuk.
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #2
18 czerwca, godz. 19.00, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka
PROGRAM
Anna Thorwaldsdottir – Ró na zespół (2013)
Malin Bång – Hyperoxic wersja II na flet basowy, leżącą gitarę/obiekty i kolejne obiekty (2011)
Marco Ciciliani – Black Horizon na dwie leżące gitary elektryczne i 4 wykonawców (2009)
ROZMOWA: Paweł Romańczuk i Aleksander Wnuk
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA
Małgorzata Mikulska, flet
Tomasz Sowa, klarnet/gitara elektryczna
Krzysztof Guńka, gitara elektryczna
Aleksander Wnuk, perkusja/gitara elektryczna
Aleksandra Płaczek, fortepian (gościnnie)
Barbara Mglej, skrzypce/gitara/obiekty
Paulina Woś, skrzypce/obiekty
Jan Czyżewski, altówka (gościnnie)
Jakub Gucik, wiolonczela/gitara elektryczna
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #3
22 października, godz. 19.00, Gmach Główny Muzeum Narodowego w Krakowie, Galerii Sztuki Polskiej XX i XXI wieku
Luciano Berio – Naturale na altówkę, perkusję i taśmę (1985)
Pēteris Vasks – Castillo Interior na skrzypce i wiolonczelę (2013)
Artur Zagajewski – […]! na zespół (2023)
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA
Małgorzata Mikluska, flet
Tomasz Sowa, klarnet
Krzysztof Guńka, saksofon
Paulina Woś, Barbara Mglej, skrzypce, altówka
Jakub Gucik, wiolonczela
Artur Zagajewki, barytonowa gitara elektryczna
fortepian
Aleksander Wnuk, instrumenty perkusyjne
ROZMOWA: Artur Zagajewski
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #4
7 grudnia godz. 19.30, Teatr KTO
Monika Szpyrka – Wallflower na saksofon, perkusję, fortepian/sampler, skrzypce i wiolonczelę (2023)
Nina Fukuoka – Polka is a Czech dance na flet(y), klarnet(y), wiolonczelę, perkusję i fortepian (2023)
Dobromiła Jaskot – Hagalaz na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2004)
ROZMOWA: Ewa Szczecińska, Monika Szpyrka, Emilia Stefańska
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA
Małgorzata Mikulska, fletyTomasz Sowa, klarnety
Krzysztof Guńka, saksofon
Aleksander Wnuk, instrumenty perkusyjne
fortepian
Barbara Mglej, skrzypce
Paulina Woś, skrzypce
Jakub Gucik, wiolonczela
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury — państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.