Spółdzielnia Muzyczna: Interakcje (2024)
Muzyka współczesna jest często postrzegana w społeczeństwie jako trudna, nieprzystępna i elitarna. Odbiorca kultury, nawet taki, któremu bliska jest muzyka klasyczna, jazzowa lub popularna uważa niejednokrotnie, że nie ma kompetencji do słuchania tzw. muzyki nowej. Ta funkcjonuje z kolei głównie na festiwalach, dlatego proponujemy cykl, który pozwoli stopniowo i regularnie zapoznawać się i oswajać z tym z pozoru, lub w pierwszym kontakcie, hermetycznym dźwiękowym światem.
Podczas INTERAKCJI swobodnie eksplorujemy terytoria muzyki XX wieku, uwalniamy się od tradycyjnego pojmowania muzyki, zagłębiamy się w brzmienia elektroniczne i ambientowe, stawiamy czoła materiałom tekstowym i wizualnym, oraz poszukujemy nowych tożsamości w chaotycznej teraźniejszości. Poprzez dyskusje towarzyszące muzyce, organizujemy żywe i żywiołowe wymiany opinii z ludźmi teatru, muzyki popularnej i literatury. Praktykujemy jak każdy muzyk, ale potem wychodzimy z szeroko otwartymi uszami i oczami, gotowi do interakcji.
PROGRAM
16 maja, Teatr KTO, Kraków
Georges Aperghis – Trio (1996) na klarnet, wiolonczelę i fortepian
Alex Mincek – Trace (2023) na zespół
Sarah Nemtsov – NUN (2019) na zespół i elektronikę
w rozmowie: Weronika Bielecka i Jerzy Kornowicz
22 czerwca, MOCAK, Kraków
Reinhold Friedl – Random Dilletants
w rozmowie: Reinhold Friedl i Krzysztof Pietraszewski
5 września, Cricoteka, Kraków
Rafał Ryterski – Birdsongs (2023) na zespół (polska premiera)
Ilona Perger, Ian Mikyska, Lautaro Figueroa Balcarce – 3 nowe utwory finalistów projektu PLAYGROUND 2024: call for collaborations
w rozmowie: Rafał Ryterski, Ilona Perger, Ian Mikyska i Lautaro Figueroa Balcarce
24 listopada, Sukiennice, Kraków
Henryk Mikołaj Górecki – Concerto (1957) na pięć instrumentów i kwartet smyczkowy
Krzysztof Penderecki – Sekstet (2000) na klarnet, waltornię, trio smyczkowe i fortepian
Mark Andre – Asche (2004) na pięć instrumentów
w rozmowie: Daniel Cichy i Dorota Szwarcman
7 grudnia, Teatr KTO, Kraków
Viacheslav Kyrylovv – nowy utwór (2024) na zespół
Wojciech Błażejczyk – nowy utwór (2024) dla ośmiu wykonawców
Artur Zagajewski – Four songs to words by Chava Rosenfarb (2024) na głos męski z gitarą elektryczną, klarnet basowy, saksofon, akordeon, perkusję, fortepian, skrzypce, altówkę i wiolonczelę
w rozmowie: Wojciech Błażejczyk i Viacheslav Kyrylovv
Wstęp na wszystkie wydarzenia bezpłatny. Wejściówki gwarantujące miejsce do pobrania na stronie: www.spoldzielniamuzyczna.com