Klub Żak zaprasza na majową odsłonę 27. edycji Festiwalu Jazz Jantar

Za nami pierwszy marcowy blok koncertów spod szyldu 27. Festiwalu Jazz Jantar, w którym skupiliśmy się przede wszystkim na polskich zespołach, a także na scenie brytyjskiej, teraz czas na majową odsłonę zaplanowaną od 8 do 12 maja. Będzie to prezentacja sceny europejskiej (w tym polskiej, niemieckiej i norweskiej), a także nowojorskiej. W ciągu pięciu dni odbędzie się osiem koncertów, które – jak w pigułce – pokażą osiem odmiennych spojrzeń na to, czym jest dzisiaj jazz i udowodnią, że warto chodzić na jazzowe koncerty.

Scena nowojorska

Na początek ceniony amerykański saksofonista David Murray z nowym zespołem – przedstawiciel nurtu New Black Music, który wypłynął na fali awangardy freejazzowej lat 70., a w swojej twórczości sięgał także po blues czy gospel. Publiczności Festiwalu Jazz Jantar Murray znany jest z koncertu legendarnego World Saxophone Quartet w 2012 roku, a nowy kwartet współtworzy z hiszpańską pianistką i kompozytorką Martą Sanchez (znaczącą artystką na nowojorskiej scenie jazzowej), Lukiem Stewartem (basistą, który wielokrotnie występował w Żaku, m.in. z Irreversible Entanglements i Blacks’ Myths) oraz Russellem Carterem.

Fot. Francesca Cinelli Murray

Zupełnie inne oblicze jazzowej sceny tego samego miasta przedstawi sekstet Nu Jazz, którego nazwa nie ma nic wspólnego ze skandynawskim, elektronicznym obliczem jazzu – jest przekornym odniesieniem do popularnego na przełomie XX i XXI wieku nu metalu. W ponad stuletniej historii jazz wchodził w relacje z niezliczonymi, zaskakującymi nurtami, ale mimo swojej otwartości, niezwykle rzadko można usłyszeć w tej muzyce krzyk. Stojący za mikrofonem zespołu Danny Orlowski (znany również z Deli Girls) postanowił to zmienić, z jednej strony czerpiąc z Charliego Parkera, z drugiej z Johna Zorna, a z jeszcze innej z muzyki emo.

Młoda Polska / premiery

Tercet Kamili Drabek oraz zespół Kosmonauci tworzą absolwenci i absolwentki Akademii Muzycznych w Krakowie i Bielsku-Białej, a ich wcześniejsze koncerty w Żaku (w różnych składach, m.in. Szamanie i USO 9001) pokazały, jak wiele dzieje się dzisiaj na rodzimej scenie jazzowej z południa i jak duża jest jej różnorodność. Tercet Kamili Drabek to klasyczne jazzowe trio z sekcją rytmiczną i kontrabasem, ale poszukujące własnego, oryginalnego języka ekspresji; Kosmonauci sami siebie opisują z kolei jako “boysband wywodzący się z tradycji jazzowych, który w swoim języku muzycznym czerpie z hip-hopu, drum&basu i improwizacji”.

Warszawskie trio Tytus & The Left-Handers to jeszcze inne oblicze jazzu – oscylujące pomiędzy free a rockiem psychodelicznym. Zespół właśnie wydał debiutancki album, nagrany na bazie międzygatunkowego eksperymentu, w ramach którego każdy z muzyków miał skomponować dwa utwory i bazować na odmiennych, indywidualnych inspiracjach.

Jazz Punk Psychodelia

Nazwa Kuhn Fu odnosi się nie tylko do sztuki, ale również do walki, bo ten międzynarodowy, rezydujący w Niemczech septet – w składzie którego znajdują się artyści i artystki pochodzący z Niemiec, Polski, Argentyny, Izraela, Turcji oraz Holandii – konfrontuje ze sobą wszystko od free jazzu przez metalowe riffy i kabaret po inspiracje Frankiem Zappą, Bertoltem Brechtem oraz Montym Pythonem. Grupa występuje w kilku konfiguracjach osobowych, na Festiwalu Jazz Jantar przedstawi się w najobszerniejszej, która pozwoli w pełni doświadczyć ten wyjątkowy jazzowy spektakl.

Fot. Bonello Studio – klein (credit Peer Kugler)

Znowu Norwegia

W majowym programie mamy również dwa skandynawskie powroty – duetu Bishop, Breistein oraz Nilsa Pettera Molværa z materiałem z dzisiaj kultowego albumu “Khmer“. Improwizatorzy John Derek Bishop (na koncie ma współpracę z Eivindem Aarset i Janem Bang) i Inge Weatherhead Breistein pierwszy raz w Sali Suwnicowej wystąpili w 2018 roku, a zespół Nilsa Pettera Molværa w 2001 roku. Pierwsi za pomocą saksofonu i przeprowadzanego w rzeczywistym czasie samplingu łączą jazz o charakterystycznym dla miejsca, z którego pochodzą chłodnym brzmieniu z subtelną elektroniką; Molvær wystąpi z kolei w Żaku po raz szósty, prezentując materiał z albumu, z jakim debiutował na scenie Jazz Jantar.

Fot. Maciej Moskwa

PROGRAM 8-12 maja 2024

Informacje o biletach.

Festiwal Jazz Jantar jest realizowany ze środków Miasta Gdańska i Klubu Żak, miejskiej instytucji kultury. Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Festiwal wsparły filmy GIWK, Ziaja, Toyota Carter i Żywiec. Nasza strona: jazzjantar.pl, aktualności i relacje z koncertów  publikujemy na Facebook.com/JazzJantar.

Redakcja
Redakcja
Artykuły: 80
Skip to content